ROAS-rekenmachine: Hoe te gebruiken en uw resultaten te interpreteren
Betalen voor reclame is bijna altijd noodzakelijk voor een succesvolle online marketingstrategie. Inzicht in de resultaten van je betaalde reclamecampagne met behulp van een ROAS-calculator is een noodzakelijke basisvaardigheid. Het ontwikkelen en beheersen van deze vaardigheid helpt je bedrijf door de groeipijnen heen.
"Organisch" is de heilige graal in digitale marketing als het gaat om betrokkenheid en verkoop. Maar elk bedrijf dat wat waard is, moet hard werken. We gaan zelfs zo ver dat we ook fouten moeten maken en van deze fouten moeten leren om deze heilige graal te verdienen.
Vraag je je af hoe je ROAS berekent en wat je moet doen met de antwoorden die je krijgt? Laten we het onderwerp eens aanpakken.

Wat is ROAS en waarom is het belangrijk?
ROAS staat voor Return On Advertising Spend (rendement op advertentie-uitgaven). Oftewel de hoeveelheid inkomsten die je genereert voor elke dollar die je uitgeeft aan een reclamecampagne. Een ROAS-calculator wordt ook wel een advertentiebestedingscalculator genoemd.
Het geeft je een kwantitatieve en bruikbare meting van de prestaties van je digitale reclamecampagne. ROAS helpt je te evalueren welke strategieën het beste werken, welke niet, en hoe je je methoden kunt verbeteren om de gewenste resultaten te behalen.
ROAS laat ook zien hoe een advertentiecampagne bijdraagt aan je bedrijfsresultaten. Verbetert het de betrokkenheid van het publiek op sociale media? Zorgt het voor meer bezoeken aan je online winkel?
De inzichten die je krijgt door het rendement op je advertentie-uitgaven te berekenen, helpen je om de uitgaven en de strategie van je advertentiebudget beter af te stemmen. Je ROAS-berekening moet je algemene marketingrichting sturen. Met de resultaten kun je weloverwogen beslissingen nemen over hoe je het maximale rendement uit je advertentiedollars kunt halen.
Merk op dat ROAS niet hetzelfde is als ROI of return on investment. ROI verwijst naar de totale bedrijfsinvestering, terwijl ROAS specifiek is voor reclame-uitgaven.

Hoe ROAS berekenen
Vraag je je af hoe je ROAS berekent? We denken waarschijnlijk als je betaalde reclame gebruikt. Hier zijn de basisprincipes van de ROAS-calculator die je moet weten.
ROAS berekeningsformule
De ROAS-berekeningsformule is als volgt:
ROAS = (Inkomsten uit reclame / Kosten van reclame) * 100
Je geeft bijvoorbeeld $2.000 uit om een maand lang een Facebook-advertentiecampagne te voeren. De opbrengst van die campagne aan het einde van de campagneperiode is $7.000. Als je de ROAS-calculator gebruikt, krijg je het volgende:
ROAS = ($7.000 / $2.000) * 100 ROAS = $3,5 * 100 ROAS = 350%
Dit betekent dat je voor elke dollar die je aan advertenties uitgeeft $3,5 aan inkomsten genereert.
Maar als je omzet aan het einde van de campagneperiode $1.800 is, dan zal de ROAS-calculator je het volgende geven:
ROAS = ($1.800 / $2.000) * 100 ROAS = $0,9 * 100 ROAS = 90%
Dus voor elke dollar die je uitgeeft aan advertenties, genereer je maar 90 cent, wat betekent dat je geld verliest. Alles minder dan 100% ROAS geeft aan dat je meer uitgeeft aan reclame dan dat je verdient.
ROAS berekenen met Excel
De ROAS-berekeningsformule opnemen in Excel is net zo eenvoudig. Bovendien berekent het direct de ROAS terwijl je je gegevens invoert. Zo doe je dat:
- Open Excel.
- Voer de campagnenaam/-beschrijving in A1 in.
- Typ "Inkomsten" in B1, "Kosten" in C1, "Inkomsten/dollar van advertentie-uitgaven" in D1 en "ROAS" in E1.
- Typ in D2 de formule: =B2/C2 (Dit geeft je de werkelijke inkomsten per dollar advertentie-uitgaven).
- Typ in E2 de formule: =D2*100 (dit geeft je het ROAS-percentage).
Je kunt de rest van de rijen in kolom A gebruiken om de data voor elke campagneperiode in te voeren. Voer je inkomsten in B2 in en je advertentiekosten per campagneperiode in C2. De waarden voor D2 en E2 worden automatisch berekend.
Blijf inkomsten en uitgaven toevoegen aan de cellen onder kolommen B en C. Maar vergeet niet de D2- en E2-formules toe te passen op de volgende cellen door het volgende te doen:
- Sleep de pijlaanwijzer van D2 naar E2. Hierdoor worden beide cellen gemarkeerd.
- Plaats de aanwijzer op het kleine blauwe vierkantje in de rechterbenedenhoek van E2. De aanwijzer wordt vervangen door een kruisteken.
- Sleep het kruis naar beneden om de andere cellen onder D2 en E2 te markeren. Hierdoor worden de D2- en E2-formules automatisch gekopieerd.
Break-Even ROAS-rekenmachine
Je break-even ROAS verwijst naar een rendement op advertentie-uitgaven dat winst noch verlies oplevert. Simpel gezegd is een 100% ROAS een break-even ROAS. Een break-even ROAS-calculator zal je een doelwaarde voor je inkomsten geven om 100% ROAS of hoger te krijgen. Je zult deze waarde moeten bereiken om winstgevend te blijven.
Gebruik deze formule om je break-even ROAS te berekenen:
Break-even ROAS = 1 / Gemiddelde nettowinstmarge
Om te beginnen moet je dus je gemiddelde nettowinstmarge berekenen met deze formule:
- Gemiddelde orderwaarde (AOV) / Kostprijs van verkochte goederen (COG) = Nettowinst
- Nettowinst / AOV * 1 = Nettowinstmarge
Het is belangrijk om de juiste getallen in te voeren voor je AOV en COG om de juiste gemiddelde nettowinstmarge te krijgen. Dit zal je de juiste break-even ROAS waarde geven. Als je een foutieve break-even ROAS berekent, is het niet de bedoeling om te weten hoe je je ROAS kunt afleiden.
Met de juiste break-even ROAS kun je vaststellen waar je verlies zou lijden. Het houdt rekening met je advertentiebudget en de kosten van goederen, fulfillment en bedrijfsoverhead.
Als je ROAS bijvoorbeeld 300% is, heb je 200% verdiend aan je advertentie-uitgaven. Ondanks de positieve ROAS wordt de marge van 200% verder verlaagd. Het is verminderd met of misschien niet genoeg om leveringskosten, online transactiekosten, personeelskosten en andere kosten te dekken.

Factoren die van invloed zijn op de ROAS Calculator Formule in Digital Marketing
Bij het gebruik van de ROAS-formule in digitale marketing zijn er andere dingen om rekening mee te houden. Vooral omdat er meestal extra kosten nodig zijn om een digitale advertentiecampagne te voeren. Je kunt ervoor kiezen om een eenvoudige Facebook-advertentiecampagne uit te voeren.
In dit voorbeeld gebruik en besteed je alleen aan een specifiek Facebook-advertentieplan. Als je je digitale marketing echter uitbesteedt aan een individu of een bureau, dan zijn er uitbestedingskosten. Je moet deze kosten toepassen op je ROAS-berekening.
Hier zijn andere factoren die je moet overwegen om de meest nauwkeurige waarden uit de ROAS-calculator te halen.
- Interne advertentiekosten. Reken het salaris van reclamepersoneel en andere gerelateerde kosten mee bij het berekenen van ROAS. Onthoud dat deze kosten direct verband moeten houden met de specifieke advertentiecampagne waarvoor je ROAS berekent.
- Partner-/verkoperskosten. Hieronder vallen vergoedingen en commissies die je betaalt aan partners en verkopers. Denk aan influencers of resellers die ook kunnen deelnemen aan een advertentiecampagne.
- Affiliate commissies. Zorg ervoor dat je affiliate promotie toevoegt aan het totaal van je advertentie-uitgaven. Dit is inclusief de procentuele commissie die aan hen wordt betaald voor elke verkoop die ze genereren en de transactiekosten van het netwerk.
- Kosten per klik, vertoningen, enz. Het hangt allemaal af van hoe je een digitale advertentiecampagne opzet. Het budget dat je voor een campagneperiode hebt ingesteld, is mogelijk niet het totale bedrag dat je aan het einde van de campagne hebt uitgegeven. Andere statistieken kunnen je totale advertentie-uitgaven bepalen. Dit zijn onder andere de gemiddelde kosten per klik, het totale aantal klikken, de gemiddelde kosten per duizend vertoningen en het aantal gekochte vertoningen.

ROAS-berekening: Wat is een goed rendement op advertentie-uitgaven?
Je moet naar een paar dingen kijken om te bepalen of je ROAS rekenwaarde goed of slecht is. Zorg ervoor dat je je winstmarges, bedrijfskosten en algemene bedrijfsprestaties bekijkt. De meeste digitale marketingprofessionals vinden een ROAS-benchmark van 4:1, of $4 inkomsten per $1 aan advertentie-uitgaven, acceptabel.
Op basis van een analyse van verschillende e-commerce-advertentieaccounts heeft Contrast Digital geconcludeerd dat:
- Een ROAS van minder dan 3:1 en boven de break-even ROAS-drempel betekent dat je opnieuw moet evalueren. Kijk naar je reclamestrategie en zoek naar andere groeimogelijkheden.
- Een ROAS van 4:1 kan betekenen dat je winst maakt als je geen rekening houdt met operationele bedrijfskosten.
- Een ROAS van 5:1 of hoger geeft aan dat je meer geld in je advertentiecampagne moet stoppen. Het werkt effectief als een geldmachine.
Classy Llama rapporteert dat e-commerce bedrijven een ROAS van 800% of hoger nodig hebben om winstgevend te worden.
Over het algemeen hebben start-ups hogere winstmarges nodig om versneld te kunnen groeien. Bedrijven met een gevestigde online aanwezigheid, een groot publiek en een constant hoge betrokkenheid kunnen zich hogere advertentiekosten veroorloven. Ze kunnen dit doen zonder zich zorgen te maken over slechte ROAS-cijfers.
Je hebt een vastomlijnd budget en een goede grip op je winstmarges nodig om een goed ROAS-doel te stellen. Als je hoge marges hebt, kun je misschien overleven of aanzienlijk groeien met een ROAS van 3:1. Heb je lage marges? Dan moet je je advertentiekosten laag houden of een ROAS van 10:1 halen om winstgevend te blijven.

Maximaliseer uw ROAS door geoptimaliseerde WiFi-marketing
Nu kun je je richten op manieren om je inkomsten uit betaalde advertenties te maximaliseren. Zeker nu je weet hoe je de ROAS-calculator moet gebruiken en hoe je de ideale ROAS voor winstgevendheid kunt bepalen.
Het minimaliseren van operationele bedrijfskosten is één manier om het rendement op je advertentie-uitgaven te verhogen. Met een alles-in-één WiFi-marketingplatform zoals Beambox kun je precies dat doen.
Met Beambox kunt u uw WiFi-netwerk voor gasten gebruiken voor meer dan alleen het bieden van connectiviteit aan uw klanten. Met de alles-in-één WiFi-marketingoplossing van Beambox kun je de WiFi-ervaring van gasten verbeteren, de zichtbaarheid van je digitale advertenties vergroten en de verkoop van deze advertenties stimuleren voor een hoger rendement op je advertentie-uitgaven.
Je kunt meer klanten binden, vangen en behouden. Vooral met een WiFi-platform waarmee je robuuste marketinggegevens kunt halen uit de gasten die verbinding maken met je netwerk. Beambox geeft je alle tools die je nodig hebt om je dagelijkse verkeer in kaart te brengen. Dit alles terwijl u inzicht krijgt in het wie, waarom en wanneer van uw bedrijf.
Je kunt kiezen voor de Beambox Plug & Play om verbinding te maken met je bestaande router. Of voeg de Beambox toe aan uw bestaande netwerk via cloudintegratie, zoals UniFi, Omada, Meraki en meer. Versnel de groei van uw bedrijf - start vandaag nog uw gratis proefversie van de Beambox!
Aan de slag met gratis WiFi-marketing
Beambox helpt bedrijven zoals het uwe groeien met gegevensvastlegging, marketingautomatisering en reputatiemanagement.
30 dagen gratis aanmelden
